
Przeczytaj wywiad i dowiedz się, jak za pomocą tekstów zwiększyć sprzedaż na stronie internetowej. Jakie są zasady pisania skutecznych tekstów?
- Na jakie teksty w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, kiedy zaczynamy sprzedawać dzięki stronie internetowej? Czy należy zacząć od pisania firmowego bloga, dobrych opisów produktowych, Social Media, czy najpierw skupić się całkowicie na SEO?
Podstawą dobrej strony www są zoptymalizowane teksty pod SEO – przede wszystkim znajdujące się na stronie głównej i w zakładce „Oferta”. Jeśli mamy również sklep internetowy, szczególną uwagę musimy zwrócić także na opisy produktów i kategorii. Uważam, że nie warto startować z niedopracowaną stroną. Google indeksuje ją już po kilku dniach od założenia, maksymalnie do kilku tygodni. Szkoda by było, gdyby zapamiętał ją jako mało wartościową.
Dalsze działania zależą od tego, w jakiej branży działamy i gdzie znajdują się nasi potencjalni klienci. Blog zawsze jest dobrym pomysłem, ponieważ pomaga w lepszym pozycjonowaniu strony. Jednak osobiście uważam, że jeśli mamy skromny budżet i nie jesteśmy w stanie być „wszędzie”, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie znajdziemy najwięcej klientów. Jeśli np. na Facebooku – skupmy się właśnie na nim. Lepiej mieć jeden dopracowany kanał komunikacji, niż wiele zaniedbanych.
- Każdy właściciel firmy wie, jak ważne są relacje z klientami. Jakie działania należy wdrożyć, aby poprawić PR w każdej firmie?
Komunikacja z klientami powinna być przede wszystkim spójna i autentyczna. Firma, która komunikuje się w sposób chaotyczny, działa z doskoku, np. nie odpowiada na komentarze w social mediach itp., na pewno nie zyska zaufania i sympatii. Ważna jest też autentyczność działań, ponieważ dzisiejszy konsument nie da się już tak łatwo oszukać. Kłamstwo ma krótkie nogi – klient może znaleźć opinie na forach internetowych, przeglądnąć komentarze w social mediach. Łatwo wyczuje fałsz i z pewnością od razu podzieli się swoim odkryciem z innymi – a w Internecie nic nie ginie.
Kolejną ważną tendencją, którą można zauważyć już od dłuższego czasu, jest skrócenie dystansu. Coraz więcej firm odchodzi od traktowania klienta „z góry”. Współczesny klient chce poczuć, że firma jest blisko niego, rozumie jego potrzeby. Dlatego nie jest już rzadkością zwracanie się do czytelnika na „Ty”, a także pokazywanie bardziej ludzkiej strony firmy (otwarte mówienie o wyzwaniach, pokazywanie pracy od kuchni).
Firmie, która chce poprawić swój PR, radziłabym zacząć od zweryfikowania dotychczasowych działań i wyznaczeniu spójnej strategii komunikacji, z uwzględnieniem właśnie autentyczności i skrócenia dystansu.
- W obecnych czasach ciężko o uwagę odbiorcy. Twórcy treści w Social Media cały czas “przeganiają się” i starają tworzyć coraz to lepsze teksty, aby zdobyć uwagę i ją zatrzymać. Jakie techniki – według Ciebie – są najskuteczniejsze w tekstach, aby tą uwagę przyciągnąć i zatrzymać?
Teksty w social mediach powinny być przede wszystkim krótkie i treściwe. Jak powiedziałaś, walczymy o uwagę klienta z ogromną konkurencją. Mamy tylko kilka sekund, aby przyciągnąć wzrok użytkownika scrollującego social media, dlatego warto zaczynać nasze posty od zastanawiającego pytania lub krótkiego zdania zawierającego np. kontrowersyjną tezę. Ważna jest również struktura tekstu – np. podział na krótkie akapity, wypunktowania. Zdecydowanie ułatwi to odbiór treści.
Warto wykorzystywać także siłę przekazu, jaka tkwi w obrazie. Jeśli daną treść możemy przedstawić za pomocą np. krótkiej infografiki czy zdjęcia, które trafnie skomentujemy w dwóch zdaniach – będzie to dużo lepszym rozwiązaniem niż pisanie długich esejów.
- Jak ważne jest dbanie o SEO w celu zwiększania widoczności i ruchu na stronie? O jakie elementy powinien zadbać każdy właściciel witryny internetowej?
SEO w dzisiejszych czasach jest tak naprawdę koniecznością. Strona www bez SEO nie spełnia swojej funkcji – choćby była najpiękniejsza na świecie, nikt się o niej nie dowie. SEO to ogromne pole do rozmowy, ja mogę wypowiedzieć się na temat jednego jego obszaru, czyli optymalizacji tekstów. Tym, od czego powinien zacząć każdy właściciel strony internetowej, jest wyłonienie słów kluczowych, na jakie chce się pozycjonować. To właśnie pod nie pisane powinny być wszystkie treści na stronie. Źle dobrane słowa to przegrana już na starcie. Nie można zapominać także o elementach takich jak nagłówki oraz przejrzysta struktura tekstów. Bardzo ważne jest regularne publikowanie nowych treści – doskonale do tego posłuży firmowy blog.
- Na Twojej stronie widziałam świetne zdanie: “Słowo pisane to narzędzie sprzedażowe XXI wieku”. Całkowicie się z tym zgadzam. Co według Ciebie jest najważniejsze, jeśli chodzi o pisanie tekstów, które sprzedają? Na co należy zwrócić uwagę?
Moim zdaniem najlepszą techniką, z której warto korzystać, jest język korzyści. To, jakie cechy fizyczne ma dany produkt, każdy może sprawdzić osobiście – czytając instrukcję, oglądając towar w sklepie itp. Tekst reklamy – obojętnie czy mamy do czynienia z opisem SEO czy reklamą radiową lub telewizyjną – powinien przedstawiać odbiorcy korzyści, które otrzyma wraz z zakupem. Mówiąc obrazowo, sprzedając akcesoria wyposażenia wnętrz, tak naprawdę nie oferujemy świec, poduszek i lamp, tylko komfort, wygodę i piękno. Osoba, która zakupi nasze produkty, będzie mogła usiąść wygodnie w zaciszu swojego domu i cieszyć się jego pięknym wystrojem – taki obraz powinien wyłaniać się z tekstu. Trzeba pamiętać, że sprzedajemy nie rzeczy, a emocje i uczucia.
- Czy jako copywriterka i redaktorka uważasz, że każdy może nauczyć się pisania, czy to umiejętność, z którą trzeba się urodzić? Masz jakieś 3 porady dla początkujących copywriterów?
Copywriting to zajęcie kreatywne, dlatego uważam, że przydają się w nim, jeśli nie talent, to przynajmniej pewne predyspozycje. Moim zdaniem każdy może nauczyć się dobrze pisać, jednak jeśli nie mamy „lekkiego pióra”, nie będzie nam to sprawiało przyjemności, praca będzie postępowała opornie. Trzeba pamiętać, że copywriterzy piszą tysiące znaków dziennie. W tym zawodzie ważne jest, by czuć radość z tworzenia – jej brak będzie w tekście zauważalny.
Moja najważniejsza rada dla każdego początkującego copywritera jest taka: pisz jak najwięcej. Jeśli nie masz portfolio, po prostu znajdź dowolny artykuł w Internecie i napisz go po swojemu od nowa. Tylko tak wyrobisz sobie styl i się rozwiniesz. Druga porada to: nie czekaj na natchnienie. Gdyby copywriter za każdym razem miał pisać pod wpływem weny, prawdopodobnie przez połowę miesiąca nie stworzyłby żadnych tekstów. Jeśli pisanie ma być pracą, nie może być uzależnione od Twojego aktualnego nastroju. Trzecia rada: cały czas się rozwijaj. Styl jest czymś, co kształtuje się przez całe życie. Pisząc na zupełnie nowe tematy czy próbując nowych form, rozwijamy nasz warsztat. Jeśli potrafimy pisać pod SEO, spróbujmy raz zmierzyć się ze scenariuszem reklamy itp. Może być to bardzo twórcze doświadczenie.
Anna Wołodko – copywriterka, redaktorka, specjalistka ds. content marketingu. Wspiera przedsiębiorców w skutecznej komunikacji, prowadząc firmę Mint Concept.